Przez dwa tygodnie międzynarodowej mobilności nasi uczniowie we Włoszech doskonalili kluczowe kompetencje przyszłości – komunikację w językach obcych, umiejętności cyfrowe, ekspresję kulturową, przedsiębiorczość i pracę zespołową. W międzynarodowych grupach projektowych, wspólnie z włoską młodzieżą, pracowali nad tematami z zakresu architektury, turystyki, marketingu i ochrony przyrody we Włoszech. Efektem tej współpracy jest blog, wpisy, grafiki oraz treści w języku angielskim, dostępne online: http://speak-with-engineer.pl/index.php/mobility-italy-2025/.
Uczestnicy brali udział w warsztatach z obsługi WordPressa i Canvy, uczyli się podstaw języka włoskiego, uczestniczyli w zajęciach terenowych i odwiedzili miejsca o znaczeniu kulturowym: Triest, Wenecję, Miramare, Venzone i Udine. Zdobytą wiedzę i umiejętności wykorzystywali w praktyce, tworząc treści, które łączyły nowoczesne technologie z refleksją nad lokalnym dziedzictwem i współczesnymi wyzwaniami społecznymi.
Dzięki tej inicjatywie uczniowie:
Wszystko to było możliwe dzięki realizacji projektu pt. „Europejska mobilność edukacyjna uczniów i kadry ZSSiB w Głogowie” (nr: 2024-1-PL01-KA122-SCH-000238334), który nasza szkoła realizowała w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.
Mobilność we Włoszech odbyła się w dniach 18–29 maja 2025 r. (z dwoma dodatkowymi dniami podróży). Wzięło w niej udział 30 uczniów oraz 4 nauczycieli - opiekunów. Partnerem projektu było włoskie Istituto Volta. Na realizację zajęć edukacyjnych przeznaczono 10 dni, a dwa dni poświęcono na program kulturowy. Uczestników projektu wyłoniono w drodze rekrutacji, na podstawie jasno określonych zasad zawartych w regulaminie.
Jednym z etapów projektu była wizyta przygotowawcza na przełomie marca i kwietnia 2025 r., w której udział wzięli: Dyrektor Sylwia Chodor, Wicedyrektor Marian Kanigowski, Liliana Sobocińska – nauczyciel języka angielskiego. Program wizyty w Istituto Volta w Udine obejmował m.in. analizę programu zajęć i jego powiązania z podstawą programową, ustalenie metod oceny i monitorowania efektów kształcenia, wizytę w pracowniach dydaktycznych, omówienie systemu wsparcia dla uczniów, weryfikację warunków zakwaterowania oraz dostępności infrastruktury, zaplanowanie działań kulturowych i współpracy między szkołami. Przed wyjazdem do Włoch uczniowie wzięli udział w zajęciach przygotowawczych, obejmujących lekcje językowe, opracowywanie materiałów niezbędnych do realizacji projektu oraz spotkania o charakterze organizacyjnym i kulturowym.
Cele edukacyjne projektu obejmowały:
Z przebiegu mobilności jasno wynika, że założone cele edukacyjne zostały zrealizowane. Relację z projektu można znaleźć na naszym szkolnym profilu na Facebooku: https://www.facebook.com/ZSSiB. Uczniowie wrócili z wyjazdu pełni pozytywnych wrażeń, bogatsi o nowe doświadczenia i umiejętności. Z entuzjazmem dzielili się refleksjami, podkreślając, jak wiele nauczyli się zarówno w zakresie wiedzy merytorycznej, jak i kompetencji miękkich. Dla wielu z nich była to inspirująca lekcja samodzielności, otwartości i działania w międzynarodowym środowisku.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w realizację projektu – uczniom, nauczycielom i partnerom zagranicznym – za wspólną pracę, która pokazała, że szkoła może sięgać znacznie dalej niż granice sali lekcyjnej.
Całkowita kwota dofinansowania: 271 293,89 PLN
Przedsięwzięcie „Europejska mobilność edukacyjna uczniów i kadry ZSSiB w Głogowie” o numerze 2024-1-PL01-KA122-SCH-000238334 realizowane jest w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #MobilnośćEdukacyjna #ZSSiBGłogów #EdukacjaSzkolnaFERS